Illustratie door Jon G. Lyon
Illustratie door Jon G. Lyon
Fase 1: Gestalts
Gehelen van taal worden gehoord in de
ene situatie en gebruikt in een andere.
Deze talige gehelen kunnen bestaan uit
liedjes, zinnen, scripts, delen uit filmpjes of
andere media.
Fase 2: Versoepelde en in stukken gebroken gestalts
Talige gehelen uit Fase 1 worden in stukken
gebroken tot kleinere brokken, waarmee
nieuwe combinaties worden gemaakt.
Fase 3: Isoleren & combineren van losse
woorden
Versoepelde gestalts worden verder in
stukken gebroken tot losse woorden die
gecombineerd worden zonder grammatica.
Fase 4: Zelf gegenereerde grammaticale
uitingen
Het kind experimenteert met betekenisvolle
woordcombinaties en ontluikende grammatica.
Fase 5: Zelf gegenereerde zinnen in
alledaagse situaties
Het kind past al meer morfologische en
syntactische regels toe bij het bouwen van
eenvoudige zinnen.
Fase 6: Zelf gegenereerde zinnen gebruikt
in complexere situaties
Het oudere kind gebruikt complexere
morfologische en syntactische regels correct.
ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ
doenooknogmee
Hiephiephiephoera!
kijkeens!
——-
(a) wil je nog?
(b) kom maar mee
(c) we gaan spelen
(d) we moeten zoeken
kijk eens + ABCD
hiep hiep hiep + MNLOP
—
(a) wil je + gaan spelen?
we gaan + nog
(b) kom maar + zoeken
we moeten + mee
(a) wil…nog!
(b) mee…zoeken?
(c) we… spelen
(d) nog … A
—
bal + rood, blauw + bal, tafel + stoel, dino = op,
hoog + bal, rood + blauw, tafel + onder, hier + poes, mama + thuis, trein + mij, buiten + boom, boom + blad, steen + vies, Water + eend, snel + auto, ik + snel, die + lekker, voet + vuil, konijn + doos
Sta recht, mama.
Mama, mij pakken.
Ikke koek hebben?
Poes gaat eten.
Beer moet nu slapen.
Papa gaan werken!
Jij geef nu terug aan mij!
Ik nu met kindje spelen!
Al mijn vriendjes spelen buiten!
We moeten melk en koekjes hebben.
We gaan niet naar school vandaag.
Kan je me helpen met mijn huiswerk?
Waarom lukt dat niet?
Ik wil buiten gaan omdat mijn vrienden wachten.
Hij heeft goed geslapen.
Hij gaat hem pakken!
Hoe doe je dat?
Mag ik sap of water als we thuiskomen?
Ik moet vroeg klaar zijn maar ik wil geen fouten
maken.
Als ik het antwoord niet kan vinden, kunnen we het
dan opzoeken op Google?
Voor we een beslissing maken zouden we moeten
nakijken wat de leerkracht gevraagd heeft.
Talige gestalts maken deel uit van gebeurtenissen in het leven. Dit kunnen eigen ervaringen zijn maar ook wat ze beleven via filmpjes en andere media.
Elke gestalt heeft zijn eigen persoonlijke
betekenis, vaak gekoppeld aan de emotionele
component van de beleving, en mogen niet
letterlijk genomen worden.
Versoepelde gestalts communiceren al meer
specifiek een boodschap dan de oorspronkelijke,
en worden al voor meerdere communicatieve
functies gebruikt.
Uitingen zoals ‘gras…vogel!’ en ‘koek…nog?’ geven het begin aan van fase 3.
Fase 3 geeft kansen om meer losse woorden te leren en tweewoordcombinaties te exploreren
met naamwoorden, bepalingen en plaatsen.
Vroege meerwoordcombinaties.
Ontluikende grammatica.
Alle basis grammaticale structuren
(voornaamwoorden, werkwoorden, voegwoord
‘en’).
Alle basis voegwoorden.
Meer gevorderde werkwoordvervoegingen.
Meer gevorderde zinsstructuren.
Alle gevorderde werkwoord vervoegingen,
voegwoorden, en alle bepalingen die nodig
zijn om deel te nemen aan een groeiend aantal
‘leer’situaties.