Laat taal ontwikkelen // Gestalt taalontwikkeling // Een minder bekende weg naar taal

Ontvang GRATIS de "Deurkaart" download

Gesprekken aan de deur met een ondersteunende kaart

Op school of thuis? We staan elke dag met ons kindje samen aan de deur: we gaan naar buiten of naar binnen, we doen onze jas aan of uit…. 

 

We praten niet alleen over wat we doen, maar soms willen we hulp vragen. Daarnaast vertellen we ook graag wat er gaat gebeuren, bv waar we naartoe gaan. En vergeet niet dat communicatie ook sociaal is: we begroeten of nemen afscheid aan de deur! 

 

MAAR WAT ALS JE NIET KAN PRATEN?

Je kan niet meedoen met deze gesprekjes. 

Dan kan een ondersteunend communicatiehulpmiddel helpen. Deze kaart is slechts een proefje om te ondervinden hoe rijk je kan communiceren met kinderen die niet praten. 

Ontdek hoe leuk het is om spontane gesprekjes aan de deur te kunnen hebben als er een toegankelijke vorm van taal is!

 

Het is even wennen aan een andere vorm van taal als je zelf  gesproken taal KAN gebruiken om te communiceren. Maar voor sommigen lukt dat gewoon niet. 

 

Kinderen leren deze vorm van taal door wat ze zien en ervaren in hun omgeving, net zoals bij gesproken taal.

 

 

Hoe?

Met deze deurkaart kan je best communicatie voordoen.

Dat is modelleren. Je wijst aan terwijl je vertelt. 

 

De kaart is opgebouwd uit twee delen.

Je kan de kaarten naast elkaar hangen, of je maakt er een rectoverso deurhanger van. Zo kan de kaart gemakkelijker meegenomen of vastgehouden worden.

 

Het eerste deel biedt woordenschat aan in tegenstellingen.

“We gaan naar binnen/buiten.” “De jas gaat aan/uit.” “We mogen gaan, of we moeten nog even wachten!” “De deur gaat open/dicht.” 

 

Met deze taal kunnen we o.a. beschrijven, iemand een instructie geven, of een wens uiten.

 Bv “Doe de deur open!” “Nog even wachten, dan gaan we naar buiten!” 

Terwijl je spreekt, wijs je de woorden aan. Zo leren kinderen dat zij ook deze woorden kunnen gebruiken. 

 

Het tweede deel is een babbelkaart. Er staan enkele mogelijkheden op, zoals begroeten en afscheid nemen, een knuffel of hulp vragen, je kan vertellen waar je naartoe gaat, wie je komt halen, of dat de bus jou naar huis brengt. 

 

Gebruik natuurlijke taal en ga niet alleen wijzen en benoemen wat er op de prent staat. Wijs ze aan als je écht iets wil zeggen. 

Verwoord ook wat kinderen willen zeggen!

 

Het overkwam me deze week nog: een nieuwe kleuter draaide aan het einde van de dag ongeduldig aan de deurknop, ze maakte geluiden, ze wilde naar huis. Ik ging naar haar toe en erkende haar nood. Ik zei: “je wil de deur open! Zo kan je naar huis!” Ik wees naar de pictogrammen.

Ze stopte met draaien én met geluiden maken, keek naar de prent en tikte 2 keer op de afbeelding van de deur!

Leren communiceren gaat het best als het in een échte situatie gebeurt. 

 

Pas je taalgebruik aan aan het niveau en de stijl van jouw kindje. Houdt je kindje van liedjes en intonatie? Gebruik melodie en intonatierijke zinnetjes: bv. tijd om naar huis te gaan! Kom me helpen! 

 

Het is soms moeilijk in te schatten welke taal je niet sprekende kindje allemaal kent. Ga uit van potentieel: bied voldoende taal aan en geef veel kansen om de taal te gebruiken!

 

Veel plezier ermee en deel gerust deze link!

Vul je gegevens in en ontvang jouw gratis exemplaar